dinsdag 22 oktober 2013

Madrid dag 4

Deze morgen gaan we opnieuw ontbijten tussen de Spanjaarden. We trekken naar Museo del Jamón, zo zijn er verschillende in de stad. Eerst dachten we 'oh fijn een museum over ham' maar dat is het dus niet. Het zijn lokalen waar de Spanjaarden de hele dag door hun geliefde jamón kunnen eten. We kiezen voor het filiaal in de Carrera San Jeronimo die het dichts bij ons hotel gelegen is. Het is hier gezellig druk. We zetten ons aan de lange toog tussen de Spanjaarden. Boven ons hangen verschillende soorten droge hammen. Er gaat een aangename dreiging van uit. De jamón de bellota (ham gemaakt van varkens die enkel eikels eten) zou spectaculair lekker zijn. We bestellen een bocadillo belegd met dikke plakken van die ongeëvenaarde ham. Het smaakt verrukkelijk!
Het begint langzaam te druppelen dus we vrezen dat de voorspelde regen effectief allemaal vandaag zal vallen. Dus besluiten we een museum dagje in te lassen vandaag. Madrid mag dan spaarzaam bedeeld zijn met opmerkelijke monumenten, de rijkdom van de kunstverzamelingen is daarentegen zonder weerga. Drie musea springen eruit: Prado, Reina Sofía en Thyssen. Wie een weekendje Madrid doet, zal moeten kiezen, want het gevaar van een overdosis kunst is hier reëel. Gelukkig houden Viviane en ikzelf beide van dezelfde kunstvormen met het surrealisme op kop. En dat treft want er is net een tijdelijke tentoonstelling over het surrealisme in het Thyssen museum 'Surrealism and the dream'. Dat wordt dus onze eerste stop. Wanneer we er arriveren is er nog niet veel volk. De toegang kost 10 euro en is achteraf gezien niet echt zijn geld waard. Vooral onbekende schilders met uitzondering van Salvador Dali, Rene Magritte en Delvaux waarvan slechts enkele schilderijen tentoongesteld werden. Fijn vond ik wel dat ook het werk van de beroemde fotograaf Man Ray te zien was.
Na een lekker tasje thee wandelen we naar het Reina Sofia museum. Daar aangekomen staan we echter voor een gesloten deur want dinsdag is hun sluitingsdag. Dat hebben we weer goed geregeld! Ondertussen valt de regen met bakken uit de hemel dus gaan we schuilen in het Starbucks café om opnieuw te brainstormen over wat we verder gaan doen. Bij het passeren van het Prado deze morgen hebben we gezien dat er daar een rij mensen stond aan te schuiven van wel 30 m. Dat zien we niet echt zitten, vooral dan omdat de kunstcollectie van het Prado ons niet echt kan bekoren. Eigenlijk moeten we niet lang nadenken want wat doen twee vrouwen als het regent? Shop till you drop! Maar we hebben honger dus gaan we eerst wat eten. De Mercado de San Antón is niet zo veraf en die willen we ook wel eens zien. Het is een paradijs voor trendy gourmetshopping maar niet echt heel typisch want niets herinnert nog aan de oude overdekte markt. Het is een modern concept voor foodies van de eenentwintigste eeuw. We kiezen uiteindelijk voor een plaatselijk restaurantje. Het dagmenu van 10 euro ziet er goed uit maar wanneer we een uurtje later terug buiten komen, hebben we allebei iets te veel gegeten. Het winkelen zal er wel voor zorgen dat we de extra calorietjes er terug afstappen. Wat ons echt opvalt is dat er zeker honderden schoenwinkels zijn in Madrid en we kunnen nu wel zeggen dat schoenen passen vermoeiend is! De Spaanse modewinkels zoals Zara, Sfera en andere kunnen ons ook wel bekoren. Vreemd eigenlijk dat de mooie spullen die we in de winkels zien hangen niet weerspiegeld worden op straat. De vrouwen lopen er hier allemaal onverzorgd bij en de armoede is echt wel duidelijk te zien - vooral dan in hun manier van kleden. Het is ook schrijnend om zo veel daklozen tegen te komen, om de zoveel meter zit er wel iemand te bedelen. Vlak voor ons hotel hebben we er ook eentje - onze 'vriend' is echter niet veel thuis dus we denken dat hij ook ergens anders zijn centjes gaat schooien. Zijn 'huisje' bestaat uit een kartonnen doos, een oude vuilnisbak, wat dekens, een klok (de mens moet toch weten hoe laat het is) en last but not least ... geurstokjes (alternatief voor de ontbrekende lichaamshygiëne). Na een halve dag shoppen voelen we onze voeten nog amper maar we besluiten toch nog even naar de overdekte markt te gaan die we op dag 1 bezocht hebben voor wat kleine tapa's, vergezeld van een lekkere sangria. Ondertussen is de hemel weer helemaal opgeklaard en onderweg nemen we nog even de tijd om wat rond te kijken. Opvallend is wel dat Madrid geen banale straatnaambordjes heeft. In elke straat, steeg, boulevard of plein hangt er een naambord samengesteld uit handgeschilderde tegeltjes waarop niet alleen sierlijk de naam geschreven staat maar ook een afbeelding aangebracht is die de naam verklaart.
Wanneer we terug naar het hotel wandelen, stoppen we nog even bij de Portugese bakkerij voor een pasteis de Belem - lekker bij een tasje thee op de kamer om onze dag af te sluiten. Ja zelfs dat hebben ze hier in Madrid en dan nog wel net achter de hoek van ons hotel - als dat geen meevaller is! Vanavond pakken we onze koffers zodat we morgenvroeg onmiddellijk naar het Reina Sofia kunnen.