dinsdag 3 december 2013

Kopenhagen - dag 4

We hebben de indruk dat het vandaag minder koud is maar toch nemen we de metro. Net zoals in de meeste grootsteden, is het ondergrondse metro-systeem hier heel efficiënt. Waar je ook bent in de stad, je kunt binnen no-time van Noord naar Zuid en van Oost naar West. Tot op heden deden we alles te voet maar vandaag gaan we naar een buitenwijk aan de andere kant van Kopenhagen. Wanneer we in Forum uitstappen valt het ons gelijk op dat deze buurt heel troosteloos is. Ideaal dus voor een bezoekje aan het Assistens Kirkegard. Denemarken heeft, zonder dat je het in de gaten hebt, veel beroemdheden voortgebracht. Dit blijkt wel uit alle beroemde namen die begraven liggen op de begraafplaatsen van de hoofdstad. Buiten dat ik het geweldig vind te wandelen op een kerkhof (ja ik geef toe, ik heb een luguber kantje) hou ik ook van de rust en de sereniteit die er heerst. Dit kerkhof wordt door de bevolking ook als park en ontmoetingsplaats gebruikt. Het werd in 1760 in gebruik genomen omdat de begraafplaatsen in de stad overvol raakten. De bedoeling was dat deze vooral gebruikt zou worden voor de arme mensen, maar in de jaren die volgden werden er steeds meer rijke en beroemde mensen begraven. Tegenwoordig staan er zo'n 1800 grafzerken. Een reden om juist dit kerkhof te bezoeken, is dat hier volgens de reisgidsen het bijzondere graf van Hans Christian Andersen te vinden is. Na lang zoeken vinden we het graf maar zo bijzonder is het niet. Het is helemaal niet mooi en voor een sprookjesauteur eigenlijk heel gewoon. Een grote marmeren zuil en that's it. De andere graven zijn ook allemaal heel sober maar dat typeert de Denen wel, alles is hier zo puur dus ook hun laatste rustplaats.

Aan het kerkhof zien we een protestantse kerk en we besluiten binnen een kijkje te nemen. Daar geraken we aan de praat met een Zweed die al 30 jaar in Denemarken woont. De bevolking is hier super vriendelijk, gastvrij en behulpzaam. Deze wijk heeft verder niet veel te bieden dus nemen we terug de metro naar het station. Wanneer we hier binnenkomen ruiken we beide een heerlijke geur van appelgebak met kaneel. Onbewust treuzelen we allebei want het water loopt ons al in de mond. Jammer genoeg is er nergens appelgebak te bespeuren. We nemen de trein naar het Louisiana Museum of Modern Art. Dit is het belangrijkste museum voor moderne kunst in Denemarken en ligt in Humlebaek, zo'n 35 kilometer ten noorden van Kopenhagen, direct aan de oevers van de Sont. Het museum is gehuisvest in een negentiende-eeuws landhuis. Wanneer we aankomen, bezoeken we eerst het wereldberoemde beeldenpark. Echt spectaculair zijn de beelden niet maar het uitzicht is wel adembenemend mooi. Het park kijkt namelijk uit over het water. Het is vooral die ligging die heeft bijgedragen tot de bekendheid van het museum. Alleen is het jammer dat het vandaag zo'n troosteloze dag is. Mocht het zonnetje schijnen dan zou het hier nog mooier zijn.

Verder zijn er twee tijdelijke tentoonstellingen, Arctic en schilderijen van Jørn & Pollock, geen van beide kan ons echter bekoren. Toch brengen we er best wat tijd door want het is al donker wanneer we de trein terug nemen naar het centrum. Omdat we beide houden van de Indische keuken en we in elke stad wel een Indisch restaurantje zoeken, doen we dat ook hier in Kopenhagen. Vooraf hebben we gekeken op internet en Guru werd hoog aangeschreven. We gaan dus op zoek naar de Jernbanegade. Guru is eigenlijk een take away maar er is een kleine toog waaraan je kan eten. In een dure stad is het een verademing om eens te kunnen dineren aan een redelijke prijs. Naar ons gevoel een schitterende locatie: super goedkoop, grote porties en bovendien super lekker! We pikken nog een gratis concertje mee op het grote plein waar ze Chanuka (het Joodse kerstfeest) vieren. Daarna wandelen we via de grote winkelstraat Strøget terug naar ons hotel. We genieten van de kerstsfeer en van de prachtig versierde etalages. Bewegende poppen trekken overal onze aandacht en window shoppen is haast leuker dan het winkelen zelf.

Onderweg stoppen we nog even bij Sostrene Grenes, een winkeltje met leuke hebbedingetjes, vewencadeautjes etc ... Het is eigenlijk een mix tussen Xenos en Dille & Kamille. Net zoals gisteren is het chocolade hotel onze laatste stop. Dat wordt weer afkikken als we terug thuis zijn.