maandag 8 september 2014

Athene

Wake up call om 6u15 - "Calimera" voor de allerlaatste keer. Tevens ook de laatste dag uitgebreid ontbijt op het terras van ons hotel met lekkere omelette en toast. De zon komt langzaam op en het is nog lekker koel. Om 8u staat iedereen klaar met de bagage. Alvorens naar Athene te vertrekken, passeren we nog even het kanaal van korinthe omdat we het een weekje geleden niet bij daglicht gezien hebben. Deze doorgang verkort de vaart naar Pireus met 350 km en is op klaarlichte dag nog indrukwekkender.

In het nabijgelegen winkeltje zie ik een Grieks kookboek in het Nederlands. Zou het receptje van de Saganaki er in staan? We hebben geluk ... Snel een fotootje nemen zodat we dat ook thuis eens kunnen uitproberen. We nemen daarna de highway naar Athene. Opvallend zijn de brede en vele rijbanen waar bijna geen enkele auto op rijdt. Volgens de gids aangelegd voor de olympische spelen maar wegens de crisis maken weinig Grieken hiervan gebruik. Wanneer we Athene naderen, wordt het drukker. De voormiddag staat volledig in het teken van een rondrit door de stad. Als bakermat van de klassieke Griekse cultuur draagt Athene een heel rijke geschiedenis met zich mee. De bus loodst ons langsheen een aantal bezienswaardigheden: het Omoniaplein, het Syntagma plein en de voornaamste boulevards. Op het eerste gezicht kan de stad ons niet echt bekoren. Vuil, druk, grauw en ongezellig. Rond de middag stappen we uit om naar de Plaka te gaan waar we kunnen lunchen. Ooit was dit de meest volkse wijk van Athene, nu echter een levendige plaats met heel veel winkeltjes en restaurantjes. Ik zie "stuffed squid" op de kaart staan en dat wil papa nu al heel de reis eten dus we zetten ons samen met Viviane en Ingrid op het gezellige terrasje. Jammer genoeg is de gevulde octopus niet verkrijgbaar - dan maar als compensatie een Saganaki en hij is ook content. Toch ne gemakkelijke mens! Na de lunch brengt de bus ons naar de voet van de heilige berg om zo omhoog te klimmen naar de Akropolis, in de Myceense tijd een verdedigingsburcht. Boven gekomen zien we de Areopaag, een enorme rotsmassa, waar in de oudheid recht werd gesproken. Hier wachten we op de gids maar die laat op zich wachten. Wanneer ze eindelijk verschijnt, beklimmen we de trappen in de richting van het theater van Dionysos, de bakermat van de toneelkunst. Hier werden meesterwerken opgevoerd en ook nu nog worden er voorstellingen gegeven. De toeschouwers hebben er niet alleen een magnifiek uitzicht op het theater maar ook op de stad Athene en de natuur in de verte. Met wat verbeelding zie je het gevulde theater, de toneelspelers, muzikanten en het gejoel van de menigte. Wanneer we hogerop gaan, komen we bij de propylaeën, een indrukwekkend trappencomplex. Hier nemen we een groepsfoto.

Dan gaan we verder naar de Akropolis. Het is een obligate plaats om te bezoeken tijdens een verblijf in Athene. Jammer genoeg in volle restauratie - elk gebouw staat in de steigers. Het is dus heel erg moeilijk om het te visualiseren zoals het was in de oudheid. Bovendien loopt het er vol met toeristen! Het Parthenon, een aan de godin Athena gewijde tempel, is sober maar heel elegant. De Dorische zuilen, ja we kennen er alles van nu, zijn prachtig gerestaureerd met pendelisch marmer. Het meest indrukwekkende is echter het Erechteion, een heiligdom ter ere van de voorvaderen. In de voorhal staan de beroemde kariatiden.

Van hierboven hebben we een prachtig zicht op de stad Athene. Hier wonen meer dan 3 miljoen mensen en dat is te merken. De huizen zijn zo dicht tegen elkaar gebouwd dat we amper wegen kunnen onderscheiden. Wanneer we terug afdalen krijgen we een concert van de krekels. Het sjirpend geluid doet me echt genieten - dat is voor mij echt het ultieme vakantiegevoel! Het gewoel en lawaai van de stad komt dichterbij naarmate we verder naar beneden gaan. Daar aangekomen, snuiven we nog even de sfeer op en laten we de indrukken even bezinken alvorens de bus in te stappen om naar de luchthaven te rijden. We checken in en nemen afscheid van Frans. Tot op heden de allerbeste gids die we ooit gehad hebben ... ok hij herhaalde regelmatig zaken en kon tot in den treure vertellen, maar nog nooit hebben we iemand geweten die zo op de hoogte is van de Griekse geschiedenis en mythologie. Iedere avond kregen we bovendien een beknopte beschrijving van wat we die dag allemaal hadden beleefd en gezien. Macht der gewoonte waarschijnlijk want hij is leraar van opleiding.

Om 8u stijgen we op en zit onze vakantie er op! We hebben er echt heel erg van genoten. De Peloponnesus is heel bijzonder. Het heeft nog de echte authentieke Griekse sfeer, de liefde voor de mensen, de imposante landschappen en de rust.