maandag 1 september 2014

Brussel - Athene - Tolo

Om kwart over 11 staat de taxi voor de deur. Next stop het huis van mijn ouders. Wanneer we daar arriveren gaat de deur open en komt papa al buiten, hij heeft me echter nog niet gezien. Wanneer ook mama hem vervoegd, zie ik ze schrikken, een beetje ongeloof in hun ogen. Oh zegt mama dat is super leuk dat jij ons mee gaat uitzwaaien. Brengt de chauffeur jou dan nadien terug naar huis? Ze heeft nog niet door dat ik ook écht mee op vakantie ga. Ik zou kunnen zeggen naïviteit runs in the family, maar gelukkig is papa wel helemaal mee. Wanneer ik haar uitleg dat ze weldegelijk met mij opgescheept zit, wordt ze nog blijer. Ze vinden het beiden gelukkig een leuke verrassing. Echt getwijfeld heb ik daar niet aan maar je weet maar nooit dat ze een romantische tête à tête vakantie voor ogen hadden! Bij aankomst in de luchthaven maken we kennis met de gids Frans en onze medereizigers. Het is een goede mix qua leeftijden maar de Frans is toch al ver in de 70 denk ik. Het afroepen van de namen gaat moeizaam - ja het tempo zal niet hoog liggen denk ik.

Vliegen … daar waar ik vroeger niet echt stilstond bij eventuele gevaren is dat vandaag toch even anders. Met gemengde gevoelens stap ik in de reuze vogel die me naar zonnigere oorden moet brengen, mijn “airplane survival kit” onder de arm: oordopjes tegen vervelende geluidjes en krijsende kinderen - al zal dat laatste misschien wel meevallen, aangezien de kleintjes vandaag hun eerste schooldag hebben, leesvoer en muziek om de tijd te doden, kauwgom tegen dichtklappende oren en niet te vergeten een heerlijke zachte sjaal tegen de tocht. Klaar dus om de 3u durende vlucht te overbruggen. Jetairfly is niet echt heel georganiseerd ... vreemd genoeg zit iedereen verspreid op het vliegtuig, koppels werden uit elkaar getrokken. Tot twee maal toe verplaats ik mezelf zodat anderen samen kunnen zitten.

Bij aankomst in Athene is het 29°C en dus aangenaam warm. De bus brengt ons naar Tolo en alhoewel het ondertussen pikkedonker is, stoppen we nog even aan het kanaal van Korinthe. Heel indrukwekkend hoe de rotswanden aan beide zijden van het kanaal stijl omhoog lopen. Al in de oudheid was men zich bewust van het economische belang van een snelle doortocht tussen de Korintische en de Saronische zee, maar het kwam pas tot een echte poging een kanaal te graven onder de Romeinse keizer Νero. In 68 na Chr. liet hij duizenden slaven aan beide zijden van de landengte graven. Toen Nero in datzelfde jaar zelfmoord pleegde kwam daaraan direct een einde. Pas in de negentiende eeuw werd het plan verwezenlijkt, toen Franse ingenieurs het werk afmaakten.

Ons 4* hotel John & George is gelegen op een helling boven de oude stad, vlakbij het strand. De omgeving zullen we echter morgen moeten bekijken want ondertussen is het 22u plaatselijke tijd. Hier in Griekenland is het een uurtje later dan in België. De temperatuur is nog steeds zalig, 23°C - I love it!We krijgen nog een uitgebreid Grieks buffet buiten op het terras en dan zit ons eerste dagje er al op. Moe maar voldaan kruipen we onder de wol.

1 opmerking: