maandag 26 juni 2017

Overzet van Naxos naar Mykonos

Vandaag nemen we afscheid van het prachtige eiland Naxos. Het eiland dat ons hart van bij het begin heeft gestolen. We nemen ons laatste ontbijtje op het terras terwijl de zon langzaam maar zeker heviger en heviger begint te schijnen. Vandaag weer geen zuchtje wind. Om half 11 brengt Marileta ons in haar oude volkwagentje naar de haven waar we afscheid nemen van haar. We installeren ons nog even op het terrasje met zicht op de Portada voor een laatste versgeperst appelsiensapje. Ondertussen ga ik aan de havenmeester vragen waar we straks moeten aanschuiven. Hij is vriendelijk doch kordaat en zegt dat ik de bordjes in het oog moet houden, daarop komt de naam van de boot. Die van ons vertrekt pas om 12u10 dus moeten we tegen 12u daar zijn. Uiteraard gaan we iets vroeger - om 10 voor 12 ga ik de havenmeester opnieuw vragen waar we moeten zijn. Hij zegt al zuchtend: ‘you are too early madam. I will change the signs in a minute’ en ik zie hem denken ‘stomme toerist’. Vijf minuten later worden de bordjes inderdaad gewisseld en kunnen we aanschuiven. De Terra Jet arriveert stipt op tijd en voor we goed en wel op onze stoel zitten, is hij al terug vertrokken. Grieken hebben alle tijd van de wereld maar niet als het op boten aankomt. Daar kan De Lijn nog wat van leren! De boten zijn redelijk luxueus en de stoelen lenen zich uitstekend voor een middagdutje. 


Wanneer de scheepshoorn luidt, weten we dat de laatste etappe van onze reis ingaat. We arriveren op Mykonos na ongeveer 2 uur varen. We gaan onmiddellijk op zoek naar een taxi die ons naar het Albatros hotel in Panormos brengt, een gezellig familiepension, zeer mooi gelegen aan een prachtige baai. We hebben een gezellige kamer met een grote douche deze keer en van op ons terras een adembenemend zicht over het water. Al snel is duidelijk dat het een echt zonnekloppers hotel is want buiten strand en hotels is er hier niets, zelfs geen winkeltjes.  Het is ondertussen 3 uur voorbij dus in het hotel kunnen we ook niet meer eten. Gelukkig is er één restaurant in Panormos waar het aangenaam zitten is en waar het eten lekker is. Vers brood met tomatensalsa als voorgerecht en dan heerlijke gegrilde gamba’s. We moeten wel een beetje geduld oefenen hier want snel zijn ze niet. Kali Orexi! Smakelijk eten ….

 

Na het eten gaan we aan de receptie alvast een auto reserveren voor twee dagen. De dame aan de receptie blinkt niet uit in klantvriendelijkheid en met moeite beantwoordt ze mijn vragen. Ik krijg dan ook zelf de hoorn in de hand gedrukt om met de autoverhuurder af te spreken. Wanneer ik haar een kaart van het eiland vraag, geeft ze me die maar wel met de woorden: ‘If you don’t need, please bring back’ - tja als ik ze niet nodig had, dan kwam ik ze ook niet vragen natuurlijk. Een beetje misnoegd gaan we terug naar de kamer om wat te relaxen op ons eigen terrasje. Mama doet snel een wasje zodat ze dit nog kan ophangen maar let daarbij niet op onze pa die met zijn verrekijker de horizon afschuimt. Hij krijgt dan ook prompt een grote badhanddoek voor zijn neus. Ik sla het tafereel geamuseerd gade en kan mijn lach niet inhouden, vooral omdat onze pa eerst niet reageert. Hij vindt het wel raar dat het wit wordt voor zijn ogen maar het duurt even voor hij beseft wat er gebeurt. We zitten hier niet alleen want het krioelt hier van kleine rood zwarte kevertjes maar ze laten ons gelukkig met rust.

 

‘s Avonds gaan we nog even naar de bar voor een lekkere cocktail want meer is er hier niet te beleven. Een cocktail kaart hebben ze niet, maar 'ik kan alles maken wat je wil', zegt de lieftallige dame achter de bar. Ik vraag haar me te verrassen met iets zoets. Ik krijg wat me werd beloofd, een zoet rood drankje met een maraschino kers. Het blijkt een 'Sex on the Beach'. Lekker! De tweede cocktail die ze me serveert, is blauw van kleur en iets minder zoet maar zeker niet minder lekker. Het is een 'Blue lagoon'. De gezellige bar blijft verder leeg dus de dames achter de bar zijn blij met onze aanwezigheid en bieden ons nog een drankje aan van het huis. Dat is er net iets te veel aan. Het zweet breekt me uit en ik ben blij dat ik kan gaan slapen. Tja meestal ben ik bobette en dus niet gewend om veel alcohol te drinken! 

 


2 opmerkingen:

  1. MMM die gamba,s steken mijn ogen uit !
    En wat een hilarische toestand met die handdoek ! Geniet nog maar van de zon, want hier voorspellen ze niet veel goeds voor de komende dagen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk terrasje dat jullie hebben en natuurlijk
    goed voor de mama dat ze haar was kan drogen!!!
    Na 3 cocktails zou ik ook een beetje tipsy zijn.
    Hoeveel gamba's hebben jullie tot hier toe in het verlof
    al gegeten oneindig veel denk ik geniet nog want de thuiskomst zal zeker ongeveer 18 a 20 graden minder zijn en met regen zal het vrijdag zeker laten weten voorjullie vertrekken op mail Dikke knuffel gtjs.

    BeantwoordenVerwijderen