maandag 2 oktober 2017

Brussel - Doha

Januari en februari zijn over het algemeen dé maanden waarin iemand zijn vakantie boekt en dat deden ook wij. Maar toen leek alles nog zo veraf!  Vandaag is het dan eindelijk zo ver en vertrekken we naar het 'Godeneiland' Bali, ook wel het eiland van de duizend tempels genoemd. Dat vertrek is wel met heel gemengde gevoelens want terwijl aan de andere kant van de planeet de orkanen zich volop ontwikkelen in de Atlantische Oceaan moeten we op Bali rekening houden met ander natuurgeweld. De autoriteiten op Bali houden er rekening mee dat een uitbarsting van de vulkaan Mount Agung nakend is. De meer dan 3.000 meter hoge Mount Agung laat zich al dagen opmerken door een verhoogde activiteit. Bij de laatste eruptie van de vulkaan in 1963 kwamen ruim 1500 mensen om het leven. Dat betekent dat het nu al ruim 50 jaar relatief stil is met geen actieve uitbarstingen. Daarom hebben mensen hun landbouw ook verder uitgebreid op de flanken van de vulkaan. Meer dan 150.000 bewoners van dorpen in de buurt hebben al hun huizen verlaten. De autoriteiten roepen toeristen en omwonenden op zeker 12 kilometer uit de buurt van de krater te blijven. Indonesië ligt bovendien op de zogeheten Ring van Vuur, zoals de brede strook rondom de Stille Oceaan wel wordt genoemd. In dat gebied komen diverse platen van de aardkorst bij elkaar. De kans op aardbevingen is dan ook reëel en dat baart ons toch best wel wat zorgen maar what will be, will be! 


We zijn allemaal wereldburgers geworden en met het vliegtuig doorkruisen we alle continenten maar het internet houdt ons verbonden met de mensen die we liefhebben en aan de andere kant van de wereld zitten. Met deze blog kunnen jullie een beetje meegenieten van onze tocht die hopelijk niet buiten onze wil om té avontuurlijk wordt! 


Het eiland staat bekend om haar uitbundige, kleurrijke hindoe-cultuur met optochten en offergaven.  De eerste verre reis die ik maakte was naar Indonesië, inmiddels zo’n 20 jaar geleden. Toen heeft Bali mijn hart gestolen en besloot ik er ooit terug te keren. Ik ben me er wel van bewust dat er op die 20 jaar heel veel veranderd zal zijn want in tussentijd vonden vele toeristen hun weg naar dit paradijs. Sinds miljoenen mensen lazen hoe schrijfster Elizabeth Gilbert hier zocht naar verlichting en ook de liefde vond, is Bali een bestemming voor vooral vrouwelijke reizigers op zoek naar zichzelf. Net als actrice Julia Roberts in Eat, Pray, Love, volgen ze yogalessen en bezoeken ze goeroes, fietsen ze tussen de smaragdgroene rijstvelden en eten ze organic food in het Bali Buddha Cafe. 




Ook wij gaan op zoek naar het ‘weg-van-de-dagelijkse-sleur’ gevoel. We gaan proberen te genieten en hopen ontspannen terug thuis te komen. In totaal zullen we 17 uur onderweg zijn (6u10 vlucht van Brussel naar Doha – 1u45 transit – 9u25 van Doha naar Denpasar). We kunnen niet zeggen dat we er echt naar uitkijken maar het hoort er nu eenmaal bij. We stijgen op om 17u30. Het vliegtuig is alvast zeer luxueus, met onze privé flatscreen, dekentjes en regelmatig wat versnaperingen kunnen we het hier best wel een tijdje uithouden. Het gratis entertainment programma zorgt voor wat frustratie. Ik wil de film ‘Everything everything’ bekijken maar het lukt me niet om de taal te wijzigen naar Engels.  Tot vijf maal toe probeer ik het terug opnieuw en dan ben ik het beu. De airhostess doet ook een poging maar ook zij slaagt er niet in. Italiaans gesproken met Arabische ondertitels mmmm daar moet ik voor passen. Dan maar een andere film. Ah ‘Everything, Everything’ staat er nog eens in maar dan met audio description. Zou ik dat eens proberen? Alles is beter dan Italiaans/Arabisch. Aanvankelijk krijg ik er wel een beetje de slappe lach van maar na een tijdje ben ik het gewend dat alles beschreven wordt. Na de film probeer ik nog wat te slapen en dat zorgt ervoor dat de tijd sneller voorbij gaat. In Doha, de hoofdstad van Quatar kunnen we eventjes de benen strekken om vervolgens door te vliegen naar onze eindbestemming Denpasar.




2 opmerkingen:

  1. Na een lange vlucht wens ik jullie een mooie aankomst
    in het resort geniet ervan dikke knuffels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kevin, Prisca & Alynne3 oktober 2017 om 03:12

    Veilig geland zien we op Flightaware, super! Geniet ervan nog een beetje te herbronnen in het mooie hotel vandaag, zodat jullie morgen met nieuwe energie kunnen beginnen aan een fantastische reis! We kijken uit naar de komende blogs. Dikke kussen vanuit het (verre) thuisland :-) Kevin, Prisca & Alynne xxx

    BeantwoordenVerwijderen