vrijdag 20 oktober 2017

Doha - Brussel - Terug thuis

Het Bali dat ik heb leren kennen toen ik 20 jaar geleden voor de eerste keer aan land stapte op dit mystieke eiland is helemaal veranderd. Het oude traditionele heeft plaats gemaakt voor materiële welvaart. Maar ook al is Bali slachtoffer geworden van haar eigen succes, na bijna drie weken vertoeven op het eiland waar evenveel scooters zijn dan mensen, krijg ik er nog steeds geen genoeg van. Het was FANTASTISCH! Bali, het eiland van de rijst, de hindoes en de tradities. Daar waar de mannen in rok met gele tanden genieten van hun speciale muziek. Ik heb niet het gevoel ‘op reis’ geweest te zijn maar het gevoel ‘echt op vakantie’ geweest te zijn. Bali is een eiland met ups en downs. Lieve mensen maar ook zeer onbeschofte en opdringerige mensen. Heerlijk weer maar ook heftige regenbuien. De mooiste natuur maar ook enorm veel afval overal op straat.



Iedere reis levert souvenirs op. Soms passen ze in je hand, in je tas of op een geheugenkaart maar het leukst vind ik de onverwachte souvenirs, zoals een geur. Een paar specifieke geuren halen bij mij de meest levendige reisherinneringen tevoorschijn. Zodra ik de zoete geur van wierrookstokjes ruik bij voorbeeld, ben ik even terug in Tibet. Voor deze reis zal het zeker de geur van de frangipane bloem zijn. Met deze herinnering in mijn hoofd, ben ik dan in een split second van druilerig België opnieuw in Bali. 


Ik ben echt erg dankbaar dat ik deze reis met Ingrid heb gemaakt. We hebben het samen ook erg gezellig en relaxt gehad. Ingrid is een fijne reispartner, maar daar twijfelde ik van tevoren ook geen seconde aan. We hebben er mooie herinneringen bijgemaakt en onze vriendschap nog een beetje verdiept.


Bali is zo’n bestemming waarvan alle clichés kloppen: de fenomenale witte stranden, de prachtige eindeloze rijstvelden, de indrukwekkende vulkanen, de relaxte sfeer tot de breed glimlachende bevolking. Het eiland heeft deze beloftes waargemaakt en verdient dan ook een plek op ieders ‘places to go’-lijstje.


Selamat tinggal ofwel tot ziens!


1 opmerking: