zondag 29 april 2018

Düsseldorf dag 2 - K21 en fietsen aan de andere oever

Ik en Tania hebben zalig geslapen maar Saartje heeft last van haar rug. Wat is er beter om  de pijn te vergeten dan onze voetjes onder tafel te schuiven voor een lekker ontbijtje ... De ontbijtruimte is net als de rest van het hotel heel gezellig ingericht. Ook het buffet is meer dan de moeite waard om ons dieet even aan de kant te zetten.

Vermits het zondag is vandaag en er dus op winkelgebied niet veel te beleven valt, moeten we een alternatief zoeken. We besluiten om dan maar een cultureel dagje in te lassen en wat musea te doen, te meer omdat het zwaar bewolkt is en het een beetje regent. Saartje heeft op de buienradar gekeken en zweert bij hoog en bij laag dat het vandaag 24°C wordt en dat het vanaf 11u volledig droog zal zijn. De dames nemen dus geen paraplu mee maar zo veel vertrouwen heb ik er niet in dus ik steek de mijne toch snel nog in mijn tas. Net buiten het hotel valt ons al meteen op dat het vandaag geen dag wordt zoals een andere. De gehele binnenstad is afgesloten voor de marathon van Düsseldorf. Op bijna elke hoek van de straat staat er een bandje muziek te spelen. Aan de Köningsallee staat een Afrikaans bandje en we blijven geamuseerd staan om even mee te dansen op de ritmes van de trommels. Gelukkig maar want de muzikanten staan net voor een overdekte gaanderij, een meevaller want plots draaien ze de hemelsluizen open en valt de regen met bakken uit de hemel. Even schuilen dan maar! Na een tijdje gaan we toch maar verder  want anders is de dag om. Het is wel met omwegen want we mogen niet zomaar overal de straat oversteken, Tania’s gps heeft kuren en we kunnen blijkbaar geen van allen goed kaartlezen. Het is dan ook al 11u voorbij wanneer we bij de K21 aankomen.

“Wat is kunst?" zong de Belgische band Noordkaap begin jaren negentig. Dat gaan we nu even uitvogelen in dit museum. Aan de buitenkant doet niets ons vermoeden dat er achter de flamboyante gevel van dit Italiaanse palazzo een immense collectie hedendaagse kunst schuilt. Het transparante moderne interieur contrasteert fel met de klassieke buitenkant van het gebouw. Sinds maart vorig jaar stelt Tomás Saraceno zijn werk ‘In Orbit’ tentoon, een reusachtig web van staaldraad op een hoogte van 25m boven de piazza. Vijf met lucht gevulde ballonnen zijn in het web verweven. Tania had gelezen dat bezoekers het net mogen betreden om het van dichtbij te ontdekken. Eerst dacht ik nog - ik zal wel fotokes nemen maar uiteindelijk kan Tania me toch overtuigen om mee te gaan. We krijgen een speciale overall en schoenen aan en moeten alles wat kan vallen uitdoen. Er mogen slechts 10 mensen tegelijkertijd in het net. Wanneer het eindelijk aan ons is, worden we toch wat zenuwachtig. De eerste stap op de staaldraad is eng want van zodra we het kunstwerk  betreden, begint het web zich te bewegen. Onder ons is er een diepte van 25 meter maar na een paar minuten gaat het beter en lopen we als een spin in haar web met meer en meer zelfvertrouwen verder. Saartje neemt van beneden foto’s en voor haar lijkt het wel of we zweven boven de grond. Het is een heerlijk gevoel en eigenlijk ben ik wel blij dat Tania me overtuigd heeft om mee te gaan. Wandelen in een vibrerend spinnenweb 25 meter boven de grond, ja dat maak je niet alle dagen mee.

Wanneer we opnieuw met onze voetjes op de grond staan, bezoeken we de rest van het museum. Een circuit van drie verdiepingen leidt ons langs foto's, sculpturen en installaties van belangrijke hedendaagse kunstenaars. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de “hedendaagse moderne kunst” mij meestal niet kan bekoren maar ik sta er altijd voor open om nieuwe dingen te ontdekken. Bovendien vind ik het altijd wel tof om te horen wat mijn medereizigers hierover te zeggen hebben.  Zeer zeker wordt er gediscussieerd en gepiekerd over de betekenis van sommige bizarre werken, zoals een zelf gemaakt poppenhuis dat half afgebrand is. Dat is kunst zegt men! Ikzelf durf dat te betwijfelen maar wie ben ik? In één van de kamers loop ik bijna een kunstwerk omver, een citroen op een stok. De bewaakster kan er niet mee lachen. Wij krijgen wel de slappe lach maar gelukkig maar dat ik het niet geraakt heb want wie weet hoeveel zo’n indrukwekkend kunstwerk mij zou kosten mocht het tegen de vlakte gegaan zijn. In het café van het museum drinken we alvast iets op het gezellige terrasje om van de schrik te bekomen.

Onze honger temperen we met een lunch in Curry's in de Hammerstraße. Volgens locals het beste curryworst restaurant van heel Noordrijn-Westfalen. Wij vinden alvast dat een traditionele Duitse curry worst niet mag ontbreken wanneer je hier bent. Bij een snelle en vettige hap heb je al gauw een beeld van een klein en ongezellig restaurant maar het tegendeel is waar. Dit is een zeer coole plek met een trendy design en er hangt een leuke sfeer. Omdat de zon schijnt, besluiten we toch maar op het terrasje plaats te nemen. Er is natuurlijk niet veel keuze - het is worst of worst. Maar ze hebben er hier wel eentje met een gouden randje, jawel worst met echt bladgoud! Tania besluit decadent te doen en het prijsverschil van 3€ hiervoor te betalen. Teleurgesteld kijkt ze naar het minuscule blaadje goud, nee dat was het nu niet echt waard. Groot is onze verbazing wanneer blijkt dat het vette aspect dat meestal gepaard gaat met worst, hier niet van toepassing is. Ze is lekker droog en best lekker! Onze complimenten voor de frietjes, die zijn gebakken tot in de perfectie.

Het wordt steeds drukker in de binnenstad want aan de Rheinpromenade staan honderden mensen de marathonlopers aan te moedigen, daarom besluiten we naar de overkant te wandelen want we zijn gecharmeerd door de prachtige pastelkleurige huisjes die we aan de andere kant van de rivier zien. We passeren een fietsverhuurbedrijfje en kijken elkaar aan. Misschien is dat wel een leuke optie want ondertussen schijnt de zon volop en is die 24°C een feit. De steile helling van de brug nemen we er graag bij. Volgens onze reisgids kunnen we aan de overkant niet echt verkeerd rijden want onze fietstocht naar Kaiserswerth gaat parallel met de Rijn. Zelfs wij, met ons slechte richtingsgevoel kunnen ons doel niet missen of toch? We fietsen stroomafwaarts voorbij de mooie gevels aan de Rijnland en passeren vervolgens gezellige volkstuintjes, uitgestrekte velden en weiden vol met schaapjes. Heerlijk rustig is het aan deze kant van de stad. Het zonnetje schijnt op onze bleke velletjes en we hebben het warm zelfs in ons T-shirtje. Wie had vanmorgen gedacht dat Sarah haar weerbericht zo nauwkeurig zou zijn! Bij Café del Sol stoppen we voor een verfrissend drankje. Hier op het terras tussen de palmbomen, wanen we ons echt in Spanje. Volgens Tania zijn we Kaiserswerth al gepasseerd dus rijden we terug maar we komen geen wegwijzer meer tegen en voor we het weten staan we opnieuw bij de brug waar we de Rijn initieel overgestoken zijn. Tja verkeerd rijden is voor ons dus toch mogelijk!  We voelen enkele druppels dus besluiten we terug te fietsen naar de overzijde en de fietsen terug te brengen.  Het bleek gewoon wat bangmakerij want het blijft droog.

Na deze inspanning is het tijd voor een ijsje! Bij Dante zetten we ons op het terras en bestellen 3 heerlijke coupes met zacht smeuïg ijs. Onze dag zit er weeral bijna op en we wandelen dwars door de binnenstad richting ons hotel op zoek naar een restaurantje waar we nog een kleinigheidje kunnen eten. We logeren in een buurt waar vooral Aziatische restaurantjes zijn en dat is niet echt Sarah’s voorkeur dus belanden we opnieuw op een terras van een Italiaan. Geen kleinschalig restaurantje zoals gisteren maar de keten  Vapiano, waar ze de zalige Italiaanse gerechten vers maken. Ik neem enkel wat bruschetta want mijn ijsje was net iets groter dan dat van mijn twee reisgenoten. Zij delen een pizza. Het is 20 u voorbij en de temperatuur is nog steeds zalig! Na het diner wandelen we blij naar ons hotelletje want wat hebben we weer geluk gehad vandaag. In België regende het met hozen en wij konden gezellig in het zonnetjes verpozen!

1. Ja geluk hebben jullie zeker met het weer .Lekker eten
    snoepen en drinken meet moet dat niet zijn.Aan jullie
    conditie ook gewerkt fietsen en wandelen.
    Geniet nog.
    Hier vandaag gaat het de hele dag regenen hopelijk in